Els nostres alumnes d'ESO han participat a la gimcana de cultura eivissenca organitzada pel departament de català i la CNL.
En aquesta gimcana els alumnes han hagut d'anar passant proves, verificades als diferents punts de control, totes elles relacionades amb la cultura local.
Han hagut de fer un uc, reconstruir un mapa d'Eivissa, fer brular un corn, resoldre escaravatons, conèixer l'himne d'Eivissa, reconèixer plantes de la flora autòctona, cantar cançons redoblades i respondre un qüestionari cultural.
Han acabat tots experts en el tema!!

1-      Identificar  i aplicar les característiques del text: coherència, cohesió, adequació i correcció gramatical.

2-      Utilitzar correctament les conjugacions verbals, regulars i irregulars.

3-      Distingir el significat i l’ortografia dels homònims i parònims més habituals.

4-      Comprendre el concepte de família lingüística, i saber situar la llengua catalana en el context de les llengües d’Europa i les del món.

5-      Conèixer les característiques d’un estàndard lingüístic i comprendre el concepte de correcció lingüística i les seves implicacions socials i culturals.

6-      Ordenar la informació obtinguda de fonts diverses en esquemes característics, quadres i mapes conceptuals.

7-      Reconèixer i manejar diferents tipus de diccionaris en suport convencional o informàtic.

8-      Fer una lectura comprensiva i expressiva de textos literaris, èpics, lírics i dramàtics, d’autors, temes i estils diversos.

9-      Reconèixer les característiques essencials dels diferents gèneres literaris i classificar els textos segons el gènere al qual pertanyen.

10-  Reconèixer les diferents etapes per les quals passa la literatura catalana al llarg del segle XX i  relacionar-les amb el moment històric, amb els autors més significatius de cada etapa i amb les seves obres principals.

11-  Reconèixer la tesi argumental i la seqüència significativa i ordenada dels fets en la narració, en l’acció teatral o en la producció poètica.

12-  Reconèixer els conceptes sociolingüístics referents a la situació dels territoris de parla catalana.

13-   Identificar en un mapa la distribució territorial de la llengua catalana.

14-  Conèixer les peculiaritats de la parla amb relació a les diferències socials i generacionals i distingir els registres d’ús de la llengua.

15-  Identificar i usar correctament els signes de puntuació i relacionar-los amb l’entonació en la producció i en la lectura expressiva d’oracions.

16-  Identificar les oracions simples i les compostes, les seves característiques principals.

17-  Identificar la flexió lèxica de paraules derivades i l’aportació semàntica i gramatical dels diferents lexemes que les formen.

18-  Reconèixer els manlleus lèxics, les interferències i les alternatives per corregir-los.

19-  Identificar paraules i expressions sinònimes, antònimes, polisèmiques i homònimes i utilitzar-les adequadament segons el registre lingüístic emprat.

20-  Narrar fets, descriure fets i persones i manifestar opinions oralment en situacions comunicatives espontànies i formals, i tenir en compte l’ortografia, la presentació, l’ordre i la coherència de totes les produccions tant orals com escrites

Llengua i Literatura catalana

Cap de Departament